Czeller Béla (jet-ski)

Elég lenne Fortuna félmosolya

Taroltak a mieink a belgrádi jet-ski nagydíjon. Elsöprő siker született a Forma-1-es kategóriában, az első négy helyet magyar versenyző szerezte meg: az élen Sümegi László végzett, Ónódi Attila a második, Gerencsér Csaba a harmadik, Vas László a negyedik volt. A szabad kategóriában Stefán Béla az ötödik, a mezőny egyetlen nő versenyzője, Németh Mónika, a hatodik helyen végzett. A Forma-2-es kategóriában, ahol a 800 köbcentis hajók indulnak, Czeller Béla, a Jet-ski Szövetség elnöke futott be elsőként. Vele beszélgettünk a versenyről.

– Gratulálok a nagyszerű sikerhez! Hogyan látja utólag, a vártnál könnyebben ment, számított rá, vagy szerepet játszott benne a szerencse is? – Miután technikai sportról van szó, sosem szabad kizárni a szerencsét, hiszen a gépek bármikor elromolhatnak. Előfordulhat, hogy valamilyen uszadékkal találkozunk verseny közben, amely károkat okozhat a hajóban, ráadásul óriásit lehet miatta esni, megrongálhatja a testet, és még millió nem várt esemény jöhet közbe tönkretéve a futamot. A mostani elsőségemben is közrejátszott a szerencse, ugyanis túlságosan távolról indították el a mezőnyt, az indítóbójától messze tették a fordítóbóját, amit a startnál nem lehetett látni, ám ezt még a verseny előtt észrevettem, és betájoltam magamnak, hogy ha a hatalmas Gorenje-reklámot a tetején viselő tízemeletes ház irányába indulok, az, mint egy iránytű, pontosan odavezet a fordítóbójához – így is történt. Ahogy számítani lehetett rá, sokan megzavarodtak, és rossz irányba indultak el, csupán ketten voltunk, akik jó felé mentünk, ám ellenfelem egyszer csak irányt tévesztett, egy másik bóját hitt _41593112_jetski_416fordítónak, és mire észbe kapott, már tízméteres előnyre tettem szert, ami elég volt ahhoz, hogy elsőnek érjek a célba. Aznap volt a születésnapom, amelyet így méltóképpen megünnepelhettem, és sikerült még emlékezetesebbé tennem a napot. – Ezzel az elsőséggel és az első futamban megszerzett első hellyel majdhogynem ölbe tett kézzel várhatja a harmadik fordulót, a Varsói Nagydíjat. Jól tudom? – Úgy van, számításaim szerint a tizedik hely is elegendő ahhoz, hogy visszahódítsam az Európa-bajnoki címet, amelyet 2000-ben szereztem meg. Az a verseny is örökre emlékezetes marad a számomra, nem csak azért, mert a záró futam a Parlament előtt zajlott, hanem mert a hazai közönség buzdítása adott erőt ahhoz, hogy a 31. percben elveszített vezető pozíciómat egy merész manőverrel, a lekörözött versenyzőktől akadályoztatva, kétszáz méterrel a cél előtt bevágjak ellenfelem elé, és fél hajóhosszal megnyerjem a futamot és az Európa-bajnokságot. – Más verseny is van, amelyre szintén büszke? – Igen, a világbajnoki tizedik hely, amelyet Kubában szereztem meg. A verseny napján kinéztem a szálloda ablakán, és láttam, hogy a hullámok az öt méter magas mellvéden csapnak át. Nem szégyellem bevallani, átfutott a fejemen, nem kellene-e azonnal összepakolni és hazautazni, mert azelőtt sosem versenyeztem tengeren, ahol egészen más technikával kell vezetni, mint édes vízen, de végül meggyőztem magam, hogy ha már eljöttem, akkor mégiscsak vízre szállok. Nos, arra, hogy végigmentem a pályán, és a világ legjobbjai között ezt az előkelő helyet megszereztem, azóta is büszke vagyok. – Melyik szerencsejátékot részesíti előnyben? – A rulett a kedvencem, ha van rá lehetőségem, különösen külföldön időzöm el szívesen a rulett asztal mellett, ahová sokszor Fortuna is elkísér, mint például Kenyában, ahol a krupié gyakran kipörgette a számaimat, ami nekem közel ezerdolláros nyereményt jelentett. – Van-e olyan álma, amelyet a lottófőnyereménnyel valóra válthatna? – Ami az autósoknak, motorosoknak a Párizs-Dakar verseny, az a jet-skiseknek a november végén kezdődő Mauritánia–Zambia–Szenegál viadal. Ha ezen egyszer elindulhatnék, az unokáim is büszkén mesélhetnék a gyermekeiknek, milyen nagy tettet hajtott végre a dédapjuk. Nos, ezt a vágyamat teljesíthetné Fortuna egy könnyed fél-mosollyal. Ehhez még a főnyereményt sem kellene megütni, elég lenne "csupán" húszmilliót ,,idemosoIyognia" nekem... tízemeletes ház irányába indulok, az, mint egy iránytű, pontosan odavezet a fordítóbójához – így is történt. Ahogy számítani lehetett rá, sokan megzavarodtak, és rossz irányba indultak el, csupán ketten voltunk, akik jó felé mentünk, ám ellenfelem egyszer csak irányt tévesztett, egy másik bóját hitt fordítónak, és mire észbe kapott, már tízméteres előnyre tettem szert, ami elég volt ahhoz, hogy elsőnek érjek a célba. Aznap volt a születésnapom, amelyet így méltóképpen megünnepelhettem, és sikerült még emlékezetesebbé tennem a napot.

2002. augusztus 21.

Megint Európa-bajnokságot nyert 2003-ban a Polar 800-as géppel, ám szeretne kategóriát és gépet váltani: a jövőben az 1500 köbcentisek között az eddigi 150 LE helyett 300 LE-s géppel versenyezne, amelyiknek 125 km/ó a végsebessége, de az idén még elindul a Szardínia szigetén megrendezésre kerülő világbajnokságon, amelyik a Párizs-Dakar helyébe lépett. Ezen a versenyen 500 km-t tesznek meg a résztvevők, a nyílt tengeren: ,,Ha sikerül bekerülnöm az első tíz közé, elégedett lehetek. Amire viszont már most büszke vagyok, hogy a lányaim elindultak az első női világbajnokságon Moszkvában.’’

Komment a cikkhez


nyolc × 5 =


Copyright © 2011 - Mindenamiegeszseges